din FăleștiCapitolul III ORGANIZAREA ŞI DIRIJAREA CIRCULAŢIEI RUTIERE  Secţiunea a 6-a  Marcajele rutiere (anexa nr.4)

28. Marcajele rutiere servesc la organizarea circulaţiei, la avertizarea sau la îndrumarea participanţilor la trafic şi pot fi folosite de sine stătător sau în asociere cu alte mijloace de semnalizare rutieră, a căror semnificaţie o completează, dublează sau precizează.

29. Marcajele rutiere se divizează în orizontale şi verticale (laterale).

30.  1) Marcajele rutiere orizontale stabilesc anumite reglementări pentru circulaţie, sînt de culoare albă, galbenă sau portocalie şi se aplică pe partea carosabilă sau pe borduri.

       2) Marcajele rutiere verticale, formate dintr-o asociere de benzi roşii şi galbene (albe şi negre), se aplică pe elementele de construcţie ale drumului (poduri, pasaje denivelate, pilonii viaductelor, parapete, stîlpi, precum şi pe alte obiecte aflate pe platforma drumului şi care prezintă pericol pentru circulaţia rutieră), prevenind impactul şi facilitînd orientarea vizuală a conducătorilor.


SEMNIFICAŢIA MARCAJELOR RUTIERE ŞI PARTICULARITĂŢILE DE APLICARE A ACESTORA

I. SEMNIFICAŢIA MARCAJELOR ORIZONTALE

A. Marcaje longitudinale

**   1.1.1  Linia îngustă continuă semnifică delimitarea:

a) fluxurilor de transport de sensuri opuse pe sectoarele de drum periculoase, care au două sau trei benzi pentru circulaţie;

b) benzilor pe părţile carosabile care au două sau mai multe benzi pe sens, pe sectoarele de drum ce prezintă pericol;

c) locurilor pe partea carosabilă unde intrarea este interzisă;

d) locurilor pentru staţionarea vehiculelor;

e) marginii parţii carosabile pe drumurile din afara localităţilor, altele decît autostrăzile;

f) racordările marginilor părţii carosabile din intersecţii şi pe minimum 20 m de o parte şi cealaltă a acestor racordări.

g) părţii carosabile cu marcaj rezonator în zonele curbelor deosebit de periculoase, pe poduri şi pe pasaje rutiere.

**   1.1.2  este folosit în localităţi şi pe sectoare cu restricţii de viteze din afara localităţilor pentru separarea sensurilor de circulaţie pe drumurile cu două benzi de circulaţie în ambele sensuri, precum şi pentru separarea benzilor de circulaţie de acelaşi sens, pe drumurile cu cel puţin două benzi pe sens.

**   1.2  Linia lată continuă:

a) marchează marginea părţilor carosabile pe autostrăzi;

b) delimitează (separă) benzile rezervate vehiculelor de rută;

c) delimitează (separă) banda rezervată bicicliştilor;

d) pe autostrăzi şi pe drumuri expres pentru delimitarea primei banzi de circulaţie de banda de urgenţă.

**   1.3  Linia îngustă continuă dublă separă fluxurile de transport în sensuri opuse, pe drumurile cu patru şi mai multe benzi de circulaţie.

**   1.4  Linia îngustă continuă are semnificaţia de interzicere a opririi. Poate fi utilizată separat sau în asociere cu indicatorul 3.31 , limitîndu-i astfel zona de acţiune. Se aplică pe bordurile trotuarelor sau pe marginea parţii carosabile.

**   1.5  Linia îngustă discontinuă, lungimea haşurilor fiind de trei ori mai mică decît intervalele dintre acestea:

a) separă sensurile de circulaţie în cazul în care drumul are două sau trei benzi de circulaţie;

b) delimitează benzile de circulaţie pe drumurile cu două sau mai multe benzi pe sens.

**   1.6  Linia îngustă discontinuă, lungimea haşurilor fiind de trei ori mai mare decît intervalele dintre acestea:

a) avertizează despre apropierea de marcajul 1.1.1 a) şi b) sau de marcajul 1.11 a) care separă fluxurile de transport în sensuri opuse sau în acelaşi sens;

b) separa benzile de circulaţie (cu lăţime sporită – 3,75 m) ale parţii carosabile de acostamentul (cu lăţime sporită – 1,8 m) la care îmbrăcămintea este identică cu îmbrăcămintea parţii carosabile; se aplică pe sectoarele de drum din afara localităţilor.

**   1.7  Linia îngustă discontinuă, lungimea haşurilor fiind egală cu intervalele dintre acestea, delimitează:

a) benzile de circulaţie în limitele intersecţiilor;

b) direcţia drumului cu prioritate în limitele intersecţiei;

c) partea carosabilă atunci când acostamentele consolidate au lăţimi sub 2,50 m, precum şi pe sectoarele de drum situate în localităţi.

**   1.8  Linia lată discontinuă, lungimea haşurilor fiind de trei ori mai mică decît intervalele dintre acestea, separă banda de decelerare sau accelerare de banda adiacentă a parţii carosabile (la intersecţii, întretăierile denivelate, în zona staţiilor vehiculelor de rută etc.).

**   1.9  Linia îngustă discontinuă dublă, lungimea haşurilor fiind de trei ori mai mare decît intervalele dintre acestea, delimitează una sau mai multe benzi pe care sensul de circulaţie poate fi inversat, precum şi separă fluxurile de transport, atunci cînd semafoarele reversibile funcţionează:

a) de aceeaşi direcţie;

b) de sens opus.

**   1.10  Linia îngustă discontinuă are semnificaţia de interzicere a staţionării. Poate fi utilizată separat sau în asociere cu indicatoarele 3.32.1 – 3.32.3   , limitîndu-le astfel zona de acţiune. Se aplică pe bordurile trotuarelor sau pe marginea parţii carosabile.

**   1.11  Linia dublă formată din două linii înguste paralele, din care una este discontinuă, iar alta continuă:

a) separă fluxurile de transport în sensuri opuse sau în acelaşi sens, pe sectoarele de drum unde manevrarea este permisă numai din partea liniei discontinue;

b) determină locurile destinate întoarcerii, intrării pe teritoriile adiacente drumului şi ieşirii de pe acestea, în care deplasarea este permisă numai într-o singură direcţie.

 

B. Marcaje transversale

**   1.12  Linia de lăţime sporită continuă (linia de oprire) indică locul unde conducătorul trebuie să oprească în cazul în care este instalat indicatorul 2.2 , la semnalul de interzicere al semaforului (agentului de circulaţie), trecerile pentru pietoni, precum şi la trecerea la nivel cu calea ferată.

**   1.13.1  Marcajul format din triunghiuri alăturate cu vîrfurile îndreptate spre vehiculele care se apropie indică locul unde, în caz de necesitate, conducătorul trebuie să oprească pentru a ceda trecerea vehiculelor care se deplasează pe drumul ce urmează să fie intersectat.

**   1.13.2  Aceeaşi semnificaţie ca marcajul 1.13.1.

**   1.14.1 , 1.14.2  Liniile paralele cu axa parţii carosabile, distincte faţă de celelalte marcaje prin lăţimea lor sporită, indică trecerile pentru pietoni; marcajul 1.14.2 are săgeţi direcţionale pentru sistematizarea circulaţiei pietonilor.

**   1.14.3  Semnalizarea trecerilor pentru pietoni supraînălţate.

**   1.15  Liniile paralele discontinue perpendiculare axei drumului, lungimea haşurilor fiind egală cu intervalele dintre acestea, delimitează locul unde pista pentru biciclişti întretaie partea carosabilă drumului.

 

C. Alte marcaje

**   1.16.1 – 1.16.3 Liniile late conturate paralele sau oblice marchează spaţiile de pe drum pe care intrarea este interzisă, respectiv:

a) 1.16.1  – locurile de întrerupere a benzii de separare, spaţiile rezervate, de refugiu etc.;

b) 1.16.2  – insuliţele directoare în locurile de separare a fluxurilor de vehicule;

c) 1.16.3  – insuliţele directoare în locurile de fuzionare a fluxurilor de vehicule.

**   1.17.1  Linia îngustă continuă în zigzag, avînd sau nu inscripţia "BUS" ori "TAXI", determină locul opririi în staţie a vehiculelor de rută (autobuze, troleibuze) sau locul de staţionare a taximetrelor.

**   1.17.2  Grupajele de linii care se aplică pe benzile rezonatoare transversale.

**   1.17.3  Marcaj constituit din triunghiuri amplasate la marginea părţii carosabile, semnalizează apropierea de o trecere pentru pietoni sau de o trecere pentru biciclete.

**   1.17.4  Marcaj constituit dintr-o linii în zigzag situată la marginea benzii de circulaţie, semnalizează apropierea de o trecere pentru pietoni sau de o trecere pentru biciclete.

**   1.17.5  Ansamblu antiderapant care se aplică pe partea carosabilă sub formă de covor de culoare roşie, conţinând umpluturi dure (granit, bazalt, bauxită etc.), în scopul de a reduce considerabil spaţiul minim de frânare.

**   1.18.1 , 1.18.2  Săgeţile cu fusele drepte presemnalizează direcţiile de circulaţie pe benzi permise în intersecţie, iar marcajul 1.18.2 presemnalizează direcţiile de circulaţie pe benzi în intersecţia cu sens giratoriu, cu cel puţin două benzi pe sens. Pot fi utilizate separat sau în asociere cu indicatoarele 5.37.1 , 5.37.2 , 5.38.1 – 5.38.4    . În cazul în care marcajul simbolizează un drum fără ieşire, acesta arată că virarea spre partea carosabilă apropiat este interzisă. Marcajul ce permite circulaţia spre stînga din banda extremă stîngă permite şi întoarcerea.

**   1.19.1  Săgeţile cu fusele încovoiate presemnalizează apropierea de marcajele 1.1.1  şi 1.11  ce separă sensurile opuse de circulaţie.

**   1.19.2  Săgeţi de schimbare a benzii – se amplasează în zona premergătoare terminării unei benzi (bandă de accelerare, bandă suplimentară pentru vehicule lente, bandă care se suprimă la o îngustare a părţii carosabile).

**   1.20.1  Triunghiul având o latură paralelă cu marcajul 1.13.1  sau 1.13.2  şi vârful îndreptat spre vehiculele care se apropie presemnalizează apropierea de marcajul 1.13.1  sau 1.13.2 .

**   1.20.2 , 1.20.3  Inscripţia "COPII" sau "ŞCOALĂ" presemnalizează apropierea de instituţiile preşcolare, şcolare, locurile unde persistă pericolul de apariţie a copiilor pe partea carosabilă. Se aplică pe partea carosabilă pentru completarea indicatorului 1.21 .

**   1.21  Inscripţia "STOP" presemnalizează apropierea de marcajul 1.12 , în cazul în care acesta este în asociere cu indicatorul 2.2 .

**   1.22  Inscripţiile cu litere şi/sau cifre indică numărul atribuit drumului (itinerarului).

**   1.23  Inscripţia "BUS" determină banda destinată circulaţiei vehiculelor de rută, precum şi staţiile de oprire a lor.

**   1.24  Inscripţia "TAXI" determină locul de staţionare destinat taximetrelor.

**   1.25  Simbolul "Persoană cu dizabilităţi" determină locul de staţionare rezervat vehiculelor conduse de către persoane cu dizabilităţi.

**   1.26  Inscripţia "POL" determină locul de staţionare rezervat vehiculelor de patrulare ale poliţiei.

**   1.27.1.  Simbolul indicatorului 1.20  se aplică pe partea carosabilă pentru completarea şi eficientizarea acestuia.

**   1.27.2 , 1.27.3 . Simbolurile indicatoarelor 3.23  şi 3.24  se aplică pe partea carosabilă pentru completarea şi eficientizarea acestora.

**   1.27.4 , 1.27.5 . Simbolurile indicatoarelor 3.27.1  şi 3.28  se aplică pe partea carosabilă pentru completarea şi eficientizarea acestora. Cifrele din simboluri pot avea şi alte semnificaţii, care corespund semnificaţiilor de pe aceste indicatoare.

**   1.28  Linii diagonale încrucişate cuprinse într-un contur – delimitează în intersecţie locul de intersectare a părţilor carosabile ale drumurilor.

Marcajele orizontale aplicate pe partea carosabilă sînt de culoare albă.

Marcajele 1.4, 1.10, 1.17.1, avînd sau nu inscripţiile "BUS" ori "TAXI", precum şi marcajul 1.28 sînt de culoare galbenă.

Marcajul 1.17.2, ce se aplică pe benzile rezonatoare transversale, este de culoare roşie.

Fundalul marcajelor 1.14.1 şi 1.14.2 este de culoare roşie în locurile în care există pericol pentru pietonii care traversează drumul.

Este interzisă intrarea pe marcajul 1.28 în cazul în care semnalul semaforului în direcţia de mers interzice deplasarea sau circulaţia este blocată, ca urmare conducătorul fiind forţat să oprească pe acest marcaj.

1.4
1.10
1.17.1
1.28
1.17.2
1.14.1
1.14.2

 

Marcajul care substituie marcajele de bază pe locurile (sectoarele de drum) unde se efectuează lucrări este de culoare portocalie.

**   1.29.1 , 1.29.2  Simbolurile indicatoarelor 4.4.1  şi 4.5.1  se aplică pe partea carosabilă pentru completarea şi eficientizarea indicatoarelor 4.4.1 , 4.4.3 , 4.4.5 , 4.4.7 .

**   1.29.3  Marcajul pictogramă pentru traseul sugerat pentru biciclete este informativ şi se utilizează în scopul sporirii impactului vizual asupra prezenţei bicicliştilor pe partea carosabilă.

**   1.30  Linie formată dintr-o asociere de dreptunghiuri de culoare gri-galbenă. Se aplică pe dispozitivele de limitare a vitezei pentru semnalizarea acestora şi preîntîmpinarea conducătorilor de vehicule despre prezenţa denivelării artificiale.

​​​​​​

Comportamentul participanţilor la trafic

Este interzisă încălcarea liniilor 1.1.1, 1.2 şi 1.3 (ca excepţie, linia 1.1.1 e).   poate fi încălcată numai în cazul în care aceasta delimitează marginea din dreapta a parţii carosabile, pentru a efectua oprirea sau staţionarea pe acostamentul drumului, în locurile în care oprirea sau staţionarea nu este interzisă, precum şi pentru a repune vehiculul în circulaţie pe partea carosabilă a drumului).

1.1.1
1.2
1.3
   1.1.1e)   

 

Linia 1.1.2 poate fi încălcată pentru a efectua oprirea pe acostamentul drumului în locurile în care oprirea sau staţionarea este permisă, precum şi pentru a repune în circulaţie vehiculul pe partea carosabilă a drumului.

Linia 1.2 a), care delimitează marginea exterioară a parţii carosabile autostrăzii, se încalcă numai în caz de oprire fortuită.

Liniile 1.5 – 1.8 pot fi încălcate din ambele părţi.

 

 

 

În cazul în care semaforul reversibil permite circulaţia pe bandă, linia 1.9 a), care separă benzile de circulaţie în acelaşi sens, poate fi încălcată din ambele părţi (pentru a intra pe această bandă sau a ieşi de pe ea), iar linia 1.9 b), care separă fluxurile de circulaţie în sensuri opuse, este interzis de a o încălca.

La apariţia semnalului galben în semaforul reversibil, conducătorii de vehicule trebuie imediat să preselecteze banda din dreapta indicată de săgeată.

În cazul în care semaforul reversibil nu funcţionează, intrarea pe banda respectivă este interzisă.

Linia 1.11 poate fi încălcată din partea liniei discontinue, precum şi din partea celei continue, dar numai în cazul revenirii la banda iniţial ocupată, ca urmare a efectuării manevrei de ocolite sau de depăşire.